lørdag 27. november 2010

Great Ocean Road og Melbourn!

:) FERDIG FERDIG FERDIG!!! SOMMERFERIE!!!!!!!!!!!!
:) TJOHOoooooooooooooooooooooooo
:) Hahahahahahahah ta den alle der hjemme!

Ferdig i snart 3 uker allerede jeg, så blæ blæ blæ!!! Utrolig deilig å tenke på at det ikke er skole før februar neste år! Frem til da, er det bare FERIE!!!! Utforsking av Aussi land og Malasia er den foreløpige planen. Første stopp var Great Ocean road og Melbourn. For noen FANTASTISKE steder altså!!!! Må bare elske det og ANNBEFALER alle i Australia å dra til sydspissen av Australia!!!!

Søndag morgen satte vi oss i en taxi og var på vei til flyplassen??? Letter sagt enn gjort med tanke på seine busser, Cecilie setter seg i feil taxi for så å dra ned hele setebelte tingen. Vell framme på flyplassen presetert Cecilie å finne en pinsett i lomma like før hun gikk gjennom scaningen. Hahhahaahh NØRD! Mannen som passet på at alt gikk greit for seg la pinsetten i en egen boks å sendte den gjonnom scanningmaskinene sammen med en 10 cent. Hahhahahahaha.. Etter jeg greide å komme meg gjennom scaningen ble jeg stoppet av de kontroll menenskene og spurt om jeg var over 18år. Ja, jeg er 21 år svart jeg... Hufffffff noen ganger er det vansklig å huske hvor gamel jeg er, men damen som gikk gjennom håndbagsajen var meget forståelsesfull og tok alt med et smil. Etter en god latter satte vi oss ned for å spise frokost. Så hørte vi at flyet ble ropt opp men Emilia fikk et litt rart utrykk og tok opp papirene på leiebilen vår. BOMBE - nok en uheldig opplevelse. Det er to flyplasser i Melbourn. Vi ladet på èn men skulle hente bilen på den andre... Det viste seg i tillegg at Hertz som vi hadde leid hos bare hadde utleie service på den andre flyplassen så når vi endllig landet i Melbourn måtte vi busse 50 minutter for å plukke opp bilen. Etter en deilig lunch på McDonalds kjørte vi oss villll i 1 og 1/2 time før vi kom inn på rette vei. Vi hadde fått beskjed om at turen skulle ta 3 timer men vi brukte vel 5.. Når vi endlig kom frem til motellet så vi åpningstidene i vinduet: 8am to 8 pm (klokken var 11 pm når vi kom frem). Heldigvis var det en liten lapp der det sto at vi var i rom 12 og oppgraderte. Vi bedde til gud om at døra var åpen, noe den faktisk var - utrolig nok. Sa god natt og etter det gikk turene bare en vei opp opp opp:)

Fra mandag til onsdag kjørte vi rundt på Great Ocean road og så på serverdigheter. Er helt ordløs for sååå vakkert landskap har jeg skjelden sett!!!! Er bare egne bilder og egne opplevelser som kan sette orrd på opplevelsene vi hadde. Været var også snild med oss og vi hadde for det meste sol, men litt regn og skyer, men det gave bare litt ekstra liv til bildene våre. Var utrolig hvordan landskapet forandret sett og følte ikke vi var i Australia men i Europa. På to dager var vi innom: Hellas, England, Scotland, Sverige, Norge, Tyskland, Portugal.. Ikke verst om jeg får si det sånn. Uhellene forsvant også takk gud. Skulle gjerne hatt ett sommer hus der nede som jeg kunne dra til to uker hver sommer! Hadde ikke sagt nei takk til det liksom! Litt lite liv og røre men skulle overleve det. De fleste "byene" vi kjørte gjennom var spøkelses aktige, og det var skjelden en så noen labbe rundt, og etter klokken 7 på kvelden virket det som det var portbud, for da var det bare et blad eller to som fløy forbi oss. Men vi så i hvertfall både kenguruer, koalabjørner, vombat, emuer og et piggsvin i levende live i vulkanen vi labbet rundt i. Det var HELT sykt. Vi gikk så nærme vi kunne gå, og dyrene poserte neste til osss. Vi var så UTROLIG heldige!!!!!!!!!!!!!!

På onsdag annkom vi Melbourn by og leverte bilen. Etter det utforsket vi byen litt før vi drog på middag til noen svensek jenter. Presteret selvfølglig å gå oss bort, så kom vel 1 og 1/2 time forseint... Skandinavier på tur altså!! Neste dag var Sannas siste dag så hun var reiselederen vår og vi gikk gjennom by'n sånn grovt og var inne i noen kirker, og spiste på noe spennede restauranter. På kvelden var det Harry Potter før senga ropte. Fredag og lørdag var mer saigthsiing. På fredag tok vi toget ut til havet å så på noen søte små sjø hus i mange sterke og lekkre farger. Min kjære far hadde likt seg der. Så mye grellt samlet på et sted. PERKFET!!

Lørdag var vi på Melbourn museum, et kunst museum og skulle på Disney utstilling, men var fordyrt så ble ikke noe av. Melbourn museumet var meget bra! Et utforsknings museum for store barn. Likte spesielt godt delen om hjernen og følelser. Meget spennede! Kunst musumet var greit, men fant liksom ikke helt ut hva som var tema for det var litt av alle typer kunst. Likte beste bildene fra 1700, 1800 og 1900 tallet. Vi så et ekte Rembrandt bildet og det mest kostbare og verdigfull bildet i Austalia (bildet var av Kleopatra som skulle holdet en fest for Cæsar og en Rusisker keiseren som skulle være mer overdådig enn alt annet bildet var verdt ca 300.000.000 dollar).

Søndag skulle vi opp tidlig å dra på ett market. Skulle spise frokost men noen hadde tatt brødet vår så ble bare to kopper kaffe istede. Satte oss på toget men turen var lengre enn forvendtet så når vi kom frem til markede satte vi oss til å spise brunsje før vi skulle ut å se på vintage klær. Når en bedre lunch var intatt og vi satte beina våre på markeds plassen fant vi ut at hele tingen stengte ironisk nok ,så det var bare å sette seg på toget tilbake til byn. Godt tilbake i Melbourn city tok vi en tur gjennom byn vi fant i Lonly Planet. Fikk sett nye deler av byn. Sikklig kult. Var en gate med bare male/tagging enn flere gater med små koslige botgjemte kaffe'r som seff hadde stengt to sek før vi kom men var kult å se området for det. Etter en liten tur på et engelsk tehus og litt deilig ostekake satte vi nesa mot hostelet og deretter flyplassen. En fin tur var over og alle var vel mer enn klare for en god natt søvn!