søndag 5. april 2009

Panama mitt nye hjertested!!! FANTASTISK - MAGISK - UNIKT!!!

Ja, det er en stud siden jeg har vaert her naa, men tiden flyr og det er ikke alltid en har tid til internett naar en loeper fra moteshow, shopping, sighthsing og postkort strender.... Har skjedd utrolig mye, men tro jeg vil ta den kort versonen ellers blir jeg sittende til i morgen og skrive:)

Turen til Panama startet med en meget forfrysende buss tur til Panama city.. Etter 15 timer paa en buss var vi virklig glade for aa komme ut i det varme vaert!!! Vi hoppet paa en taxi til Lunas Castle (ANBEFALES hvis du skal bo i Panama Cirty - 12 dollar per natt der frokost med pannekaker og bananer er inkl. Det, meste av personalet er ikke behjelpelige, og sure, men det overlever du fint). Fantastisk morsomt hostel med utrolig flott kunst overalt!! Saa mange sterke farger og morsomme former - helt unikt!! Alle de som bor der er saa vendlig og aapne, saa det er alltid noen aa snakke med!! Utsikten fra rommet var helt spektakulaert!! Saa over til den nye den delen av Panama City som er veldig lik New York. Virklig spennede og helt anderledes enn jeg hadde forventet!!

Etter en dusj og litt mat tusslet vi litt rundt og fant ut at det var et moteshow utenfor denne fantastiske katedralen saa vi kjopte oss en oel og tusslet rundt aa saa paa mennskene - FOR et yrende liv. Masse bra musikk og ganske spess aa se denne catwalken forand kathdralen. Moteshowet startet kl 21.00 og var ganske fargefult og overraskende fine klaer! Alt ble avsluttet med dette flotte fyrverkeriet! Unik aa vaer paa dette utendors moteshowet der en ikke maatte betale noen ting!

Neste dag var det shopping med stor S! Huff noe var veldig billig og noe dyrt, men det meste var forferdlig stygt!! Seriost, hvem vil dekke kroppen med plastikk i alle forskjellige neon farger?? Noen ganger villle jeg bare lope ut og graate, men naar du virklig gravde, kunne du gjore noen skikklig kupp! Har kjopt saa mange fine kjoler for next to nothing...

Dagen etterpaa, var det by shigthsiing og Panama kanalen som var dagens maal!! Saa delig og spennede aa tussle gjennom den gamle byen!! Forskjellene var ENORME!!! Et hus var fantastisk rent og hvitt mens det neste var ekkelt og moerke graatt av moekk. Kanalen var helt ok, og var positivt overrasket over museumet!! Foeler vi fikk saa mye nyttig informasjone om kanalen og dens funksjon. Det var gjort paa en oversiktig og fin maate. Anbefales! Du ser kanalen, noen filmer og et 4.etasjer museum for 8 dollar.

Tirsdag var det shopping igjen som stod paa planen. Jeg var sterk og holdt avstand fra butikkene. Saa heller paa folkelivet. Kvinne i Panama har virklig noen fantastisk klaer! Saa utrolig fargerike!! Paa beina har de perlelenker i gult og rodt ogsaa et skjort i gront,lilla, rosa for de har et belt i lilla, groent og blatt for de saa ha en bluse i ulike farge. De topper hele tingen med et roedt skut. Spennede! Tror ikke det er helt meg men det er fint vi alle er forskjelige!! Ellers fant jeg ut at Panama er mye mer fattig enn Cost Risca! Forskjellen mellom rik og fattig er stor og de fattig bor virklig i noen sitne skur. Bussene er en annen vittig ting de har her i Panama. Ser ut som sirkustelt som er klistret til gamle amerkanske skolebusser. Klokken 19.00 hoppet vi paa bussen til Bocas. Noe som var en forfriskende opplevelse... kremt kremt.... Fatter virklig ikke hvorfor de insistere paa aa ha en temprature paa -10 grader, men dem om det!!! Midt paa natten stoppet de bussen for aa skjekke ID og det er jo greit men seriost aa bruke nesten 1 og en halv time er vel litt i det meste laget!!! Det de brukte mest tid paa var aa sku paa oss med et skummelt blikk og saa ta frem bagasjen vaar slik at denne soete litte valpen av en narkotika hund kunne lope rundt og sniffe etter narkotika.. Det eneste den gjorde var aa mer eller mindre spise opp sekken til denne virklig gamle damen. Litt komisk, men ganske kiipt for de maatte selfoelgelig sjekke og skriver paparier om hendelsen .. arrg, men vi kom oss frem tilslutt da!! Etter litt ferskt grovt brod (merk dere - grovt brod) drog vi til denne lille soete stranden og fikk noen timer med strand for vi hoppet i dusjen. Kvelden var magisk! Baren var bygget paa toppen av sjoen og dansegulvet var en brygge under himmelen. Du danset og saa opp paa den vakre nattehimmelen med alle stjernen som skinte ned til deg :)

Dagsturen vaar dagen derpaa startet klokken 0900 og vi troppet opp med vaar frokost og kameraer. Turen startet med delfin watching. Litt tamt i starten men tok seg opp etter hvert og paa sluttet forfulgte delfinene oss og vi saa de hoppe og leke seg i vannet. UNIKT. Vi toffet saa vider til et koralsted der vi gjorde snorling. UTROLIG! Alle fargene og korallene. Ikke hva jeg hadde forvendet. Korallene var lisom haarete og runde. Noen saa ut som hjerne masse. Fiskene var saa fine og farge fulle. Vannet var badkartemperatur og ja ikke noe aa klage paa. Lunsje ogsaa en strand kalt Red frog beach var de siste stoppene den dagen. Stranden var virklig fin. Krystallklart hav, hvit sand og masse palmer. Koste oss skikklig og veldig triste naar vi maatte returnere til baaten vaar. Vi var alle enige om at dagen var totalt magisk:)

Dagens strand var wizard beach og den var fantastisk den aa. Siten aa komme seg dit var litt vansklig men digg aa bevege seg litt. Ca 20 aa gaa fra der baaten slapp oss av men lett aa finne frem for du gaar bare til hoyre helt til du er fremme.

I gaar dro en av "the girls" hjem til Costa Rica saa vi hadde en lang frokost foer vi drog for aa "henge" paa et hostel kallt Aqualounge Bocas . Saa delig aa slippe unna sanden for en dag. Maten var super god og veldig smakfull faktisk. Hadde vegetar pizza og jentene hadde hamburger. Hamburern var hjemmelagd og virklig saftig!!! Saa kommer vi til det unikumet at paa slutten av kvelden motte jeg en gammel klasse kamerat fra Risenga... Hva skjer med det? Er fortsatt i sjokk... Det er det jeg sier - forvent det usette!!

I dag skal vi til en strand kalt Star-fish beach som skal vaere den vakkreste av dem alle, men ikke vet jeg. Syns alt er vakkert! Venter bare paa at "girlsa" skal vakne opp:)