fredag 10. april 2009

Skilpaddenes reddnigskvinne her er jeg:)

Saa har vi faktisk kommet 0ss til en liten landsby i Parismina, selv om vi tok en litt annen vei enn forventene, men superkvinnen Cecilie kom seg da frem!! Parismina ligger Nord Øst i CR, på den Caribiske kysten, det siste stykke må man ferdes i båt da en stor elv og havet hindrer veien å gå helt frem.

Den nye verts-familien min, som jeg bor og spiser hos, er veldig koslig men standarn paa huset er betylig lavere enn det en er vandt med! Bor naa i et av disse husene du tror vil falle sammen hvert oeyeblikk. Det er overraskende rent, og tatt i betraktningen pent. Skal aldri klage over vaare boomstendigheter hjemme mer, for her snakker vi om en familie med 8 barn som bor paa ETT rom. Sofaen deres henger saa vidt sammen og maling ha vi ikke sett, en flunkende ny tv/dvd / sterioanlegg det har vi ja! Det er en gjenn ganger her nede! Huset ditt henger saa vidte sammen men tv har vi! Merklig! Maten er super bra og det er alltid nok!

Ellers har vi patruljert strendene tre netter naa, og jeg har sett 4 leatherback skilpadder. De er ENORME!! Fantsatiske skapinger som virklig ikke er skapt for landjorda men seiler vidunderlig i havet! Foerste kvelden var mest magisk fordi da saa vi tre skilpadder. 1 gikk tilbake i havet, mens de 2 andre la en haug med egg. Det var stort aa se hvordan skillpadden gravde dette store hullet, for saa aa legge eggene sine nede i hullet, for saa aa dekke det forsiktg igjen foer hun startet paa den tung turen nede til sjoen igjen. Vaar jobb er aa fjerne eggene og legge dem i et eggeklekeri slik at slemme menneske ikke kan grave opp eggene og selge dem for aa tjene penger. Naar en skilpadde kommer inn paa stranden aa starer aa grave venter vi til redet er klart og naar hun starter aa legge egg fjerne vi to og to og legger dem i en plastpose som vi seneer graver nede. Vanligvis er det ca 80 vi et rede men en trenger 1000 egg for aa faa 1 skilpadde som vokser opp og kommer tilbake for aa legge egg. Etter at vi har fjernet eggen maaler vi skilpadden og sjekker at hun ikke har kroker eller andre sykdommer. Naar skillpadden legger egg gaar hun inn i en transe og merker ikke at vi er der saa etter hun har lagt eggen maa vi vaere raske med undersokelsene. DETTE ANNBEFALES PAA DET STERKEST! Jeg er speakless!! Noe du opplever en gange i livet og vil ALDRI ALDRI glemme!! Dyrene er enrome om minner sterkt om dinosurusene!!! Saa en film og skilpaddene og skjonner de er en viktig del av livet i havet. Uten dem vil saa mye forsvinne og forandres!!! Visste du forrseten at Leatherback spiser brennmagneter? Skillpaddene er virklig truede. Her i Costa Rica har bestanden sunket med 96 %, det er drastisk!!! Dette er meget synd saa hvis du har masse penger og trenger noe aa bruke dem paa send dem til skillpaddeprosjekter!!! Skilpaddene er viktigere for oss enn du tror!!

Ellers vil j bare medele at tannen fortsatt er like moerk fordi alt regnet jeg har blitt fortalt at de faar her nede, som attpaa til kommer mest på den Caribiske siden, har jeg ikke sett noe til hvor jeg er, saa dagen gaar til soling paa stranden og lesing av boeker:) Jeg koser meg verre!

1 kommentar:

  1. Høres supert du vennen! Nå er jeg tilbake i Bergen fra påskeferie på fjellet en ukes tid, det har vært deilig. Have fun miss Blum:)

    SvarSlett